Magazynowanie energii elektrycznej.

Magazynowanie energii elektrycznej jest obecnie kluczowym zagadnieniem który wyznaczać będzie w najbliższym czasie rozwój techniki. Każde urządzenie elektryczne czy elektroniczne zużywa energię elektryczną dlatego rozwiązania kosmiczne obecnie wkraczają do naszych domów. Akumulator jest podstawowym urządzeniem służącym do gromadzenia energii elektrycznej, sama nazwa jest pojęciem ogólnym, natomiast jego parametry takie jak pojemność, ciężar, czas rozładowania czy ładowania decydują o jego zastosowaniu. Ten ostatni parametr czyli czas ładowania akumulatora jest główną przeszkodą w tak powszechnym wdrożeniu samochodów elektrycznych których cena jest wyższa od benzynowych tylko przez wysoką cenę zestawu akumulatorów. Ponadto przyzwoity zasięg pojazdu elektrycznego wiąże się z koniecznością posiadania kilkusetkilogramowego balastu akumulatorów. Już za chwilę będziemy świadkami przełomowych odkryć w tej dziedzinie ponieważ potrzeba jest zawsze matką wynalazku i koncepcje stworzenia lepszych akumulatorów wyrastają jak grzyby po deszczu. Niszę rynkową w zakresie akumulatorów szybko dostrzegły wielkie koncerny i ośrodki naukowe. I tak na Uniwersytecie w Stanford prowadzi się obecnie prace nad ultra tanimi i prostymi w produkcji akumulatorami zbudowanymi z papieru oraz tuszu zawierającego węglowe nanorurki i srebrne nanoprzewody. Pokrycie specjalnie opracowanym tuszem zwykłego papieru do drukarki czyni z niego urządzenie do gromadzenia energii o wysokiej przewodności. Choć papierowy superkondensator może być poddany aż ponad 40 000 cyklom ładowania i rozładowania to jednak na chwilę obecną gromadzi energię tylko przez krótki czas. Szybkie samorozładowanie to główny problem do rozwiązania przed uczonymi ze Stanford, jednak zapewniają oni, że technologia będzie wkrótce gotowa do wdrożenia do produkcji. Ostatnio również o swoich planach poinformowała firma IBM która twierdzi że w przeciągu 5 lat opracuje ogniwa litowo-powietrzne o gęstości gromadzenia energii 5 000 Wh/kg. Akumulatory o takiej pojemności byłyby prawdziwą rewolucją w transporcie i Odnawialnych Źródłach Energii. Aby przedstawić to obrazowo 1kg akumulator pozwalałby przejechać ok. 30 km, czyli samochód o zasięgu 600 km miałby zestaw o wadze zaledwie 20 kg. Podobnie w przypadku domu zużywającego 2000 kWh/rok zestaw akumulatorów litowo – powietrznych zasilających go przez miesiąc ważyłby jedynie ok. 35 kg., jeżeli plany IBM się zrealizują i przemysł otrzyma w rozsądniej cenie akumulatory o tak dużej pojemności możemy liczyć na niezwykłe przyśpieszenie w elektryfikacji motoryzacji oraz domowym wykorzystaniu Odnawialnych Źródeł Energii. W naszych domach będziemy mogli mieć zamiast węgla w piwnicy odpowiednio duży zestaw akumulatorów. Cena takiego akumulatora zdecyduje o powszechności jego zastosowania. Niestety żadne źródła nie podają nawet szacunkowej ceny pakietu akumulatorów przeznaczonych dla domowych systemów.